Hvordan kommer man som virksomhed ind i sin målgruppes synsfelt og sprænger deres tunnelsyn på de digitale medier?
Danskernes brug af digitale og sociale medier er voldsomt, og har været stigende i flere år. Eksempelvis har 90% af danskerne en profil på et eller flere sociale medier. (Danmarks Radio, 2019)
Facebook er stadig det største sociale medie i Danmark, men nu viser en ny undersøgelse fra Danmarks Radio “Medieudviklingen 2018”, at unge mellem 12-24 år, bruger mindre tid på Facebook. Dette kan, ifølge DR´s medieforskere, delvist forklares ved dataskandalerne, som Facebook har været involveret i, men også at vi er begyndt at bruge de sociale medier på nye måder.
”Hvor Facebook indtil for nyligt var altdominerende, som DR1 og TV 2 for eksempel var det i 1990’erne, er der nu sket en spredning i brugen af sociale medier – lidt á la det, vi så, da nichekanalerne dukkede op i begyndelsen af 00’erne. Her spredte vi vores sening ud over flere kanaler med mere specifikt indhold. Det samme sker nu på sociale medier,”
siger Medieforsker Dennis Christensen, mens hans kollega, Medieforsker Henrik Gregor Knudsen tilføjer:
”Hvor Facebook før var en one-stop-shop for alt, hvad der havde med sociale medier at gøre, bruger mange nu for eksempel Instagram til billeddeling og Snapchat til at holde den daglige chat med vennerne ved lige. Det er formentlig også noget af forklaringen på, at Facebook-brugen er gået ned.”
Sociale medier giver tunnelsyn
Forbrugernes store brug af digitale og sociale medier, skaber tunnelsyn. Det er specielt sociale medier, nyhedssites, communities samt interesseblogs, der har forbrugernes opmærksomhed.
Nogle marketingeksperter mener endda, at sociale medier er farlige, idet de også giver mange virksomheder tunnelsyn og dermed en for snæver reach ift. anden markedsføring. Og da sociale media-platforme er billige at markedsføre sig på, vil de fleste virksomheder være til stede, fordi alle andre også er det.
“90% af danskerne har en profil på et eller flere sociale medier “
Plant dit budskab
Virksomheder, der opererer på B2C samt B2B-markedet, bør fokusere på at komme ind i sin målgruppes synsfelt og plante sit budskab.
Et medie der effektivt kan sprænge forbrugernes tunnelsyn er brevet/direct-mail´en. Ganske enkelt fordi brevet har sit helt eget “opmærksomhedsrum” og signalerer relevans, vigtighed samt har et målrettet budskab til den enkelte modtager.
Et brev kan samtidig gøre et emne til et fællesemne over eksempelvis middagsbordet eller aftenkaffen. Brevet skaber rum til fordybelse uden distraktioner.
Der findes 5 arketyper i forhold til information på internettet
1. Den Nyhedshungrende
- Tjekker nyheder på tv og pc/ipad mfl. samtidig.
- Holder sig opdateret med praktiske info, f.eks. vejrudsigt og trafik.
- Læser nyhedssites som eb.dk, bt.dk, politiken.dk og tv2.dk.
- Interesserer sig for dyr og/eller naturvidenskab.
- Kan godt lide at planlægge og stå for logistik.
2. Den community-orienterede
- Sælger og køber på nettet.
- Fokus på lokalmiljøet.
- Går ind for omsorg og medmenneskelighed.
- Udveksler erfaringer i communities online.
3. Den traditionelle
- Søger gode råd til boligen.
- Leger med sit barnebarn.
- Hygger sig med en god bog eller radio.
- Finder stor inspiration i husstandsomdelte reklamer.
- Holder af at bruge naturen.
4. Samleren
- Gemmer og samler viden.
- Dyrker sær-interesser.
- Finder inspiration i trykte medier.
- Deler sine fund på facebook.
5. Deal-jægeren
- Slapper af med krimi-serier og tv.
- Planlægger familieferie.
- Styr på børn og mand.
- Finder gode tilbud på nettet.
Har du tænkt over hvilken arketype du er??
Læs evt. også:
- Google bruger Direct Mail til at kommunikere vigtigt budskab.
- Direct Mail-kampagne åbnede døren til vigtig målgruppe.
- Menneskets hjerne elsker det trykte medie.