TRYKT MARKEDSFØRING

QR-koder slår Augmented reality og NFC

Thomas H. Pedersen, Marketing Manager & Partner

QR-koder har efterhånden mange år på bagen, og har som de fleste andre teknologier, haft sine op- og nedture.
Men hvad er status på QR-kodens eksistens? Og hvordan udnytter du teknologien bedst i din markedsføring?

QR-koden stammer helt tilbage fra 1994, hvor japanske Toyotas datterselskab, Denso Wave, udviklede koden til at sætte på komponenterne ved produktion af biler. Idag kender vi bedst QR-koden for at forbinde den digitale verden med det trykte medie. Endvidere bruges QR-koder til postforsendelser, på vejskilte, websider, reklameskilte.

 

QR-koder slår Augmented reality og Nærfeltskommunikation

QR-koder havde for få år siden et lidt blakket omdømme, idet koderne var for nemme at hacke, og derved kunne hackeren tilpasse koderne til sit eget formål. Sikkerheden er idag meget bedre, og interessen samt brugen af QR-koder er generelt steget. Set i forhold til de 2 andre teknologier, der forbinder det digitale med det fysiske, NFC (Nærfeltskommunikation) og Augmented reality, er QR-koder stadig et godt stykke foran målt på interesse og brug.

Se interessen over tid for QR-koder ift. de 2 andre teknologier via Google trends: 
Trends for QR-koder, Augmented reality og Nærfeltskommunikation

Brugen og interessen for QR-koder slår Augmented reality og Nærfeltskommunikation.

Styrkerne ved QR-koder

Der er flere tungtvejende fordele ved at anvende QR-koder i din virksomheds markedsføring. 

  1. QR-koder er billige og nemme at oprette. 
  2. De giver din målgruppe mulighed for at interagere med dit brand og foretage en eller flere handlinger.
  3. Alle smartphones har idag en QR-scanner installeret, og på de fleste mobiltelefoner kan man bruge kameraet til at scanne med.
  4. En QR-kode gør det nemt for brugeren at foretage en handling. F.eks. læse information, foretage en betaling eller booke en tid.
  5. En QR-kode kan designes, således den får mere opmærksomhed og gennemslagskraft. F.eks. kan QR-koder indeholde din virksomheds logo.

“Da QR koder er nemme at scanne og forbrugerne altid har deres mobil lige ved hånden, handler markedsføring via QR koder meget om placeringen af koderne. “

Sådan bør du anvende QR-koder

QR-koder skal bruges som et værktøj til din markedsføring, og til at kombinere digital markedsføring med traditionel markedsføring.  Teknologien er særligt velegnet til:

  • Videoer – Del din virksomheds videoer indeholdende brug af produkter eller værdifuldt indhold vha. QR-koder.
  • Indsæt link til en specifik kampagne eller til en rabatkode til et eller flere af dine produkter/ydelser.
  • Brug QR-koder til download af en app eller pdf-fil, f.eks. en manual eller et produktkatalog.
  • Wi-fi netværk – brug QR-kode så dine gæster/kunder kan koble sig på et wi-fi netværk.
  • Kontaktinformationer – Få dine kunder og kontakter til at tilføje dine informationer såsom adresse, telefonnummer, lokation på Google maps, hjemmeside, e-mail, sociale medier etc.
  • Anmeldelser/reviews – Undersøgelser har vist, at omkring 80% af kunder, går på internettet og søger på produkter/ydelser inden de besøger en virksomhed. Derfor er det vigtigt med gode anmeldelser, der kan overbevise potentielle kunder til at besøge din virksomhed og købe dine produkter eller ydelser. Sørg også for, at gode anmeldelser deles på sociale medier som Facebook, Twitter og Linkedin.

Brug QR-koderne i dit markedsføringsmateriale, f.eks. brochurer, visitkort, flyers, emballage, merchandise mm. Der er stort set ingen grænser for hvor du kan bruge koderne.

 

Placering af QR-koderne

Da QR koder er nemme at scanne, og forbrugerne altid har deres mobil lige ved hånden, handler markedsføring via QR koder meget om placeringen af koderne. Her er nogle enkle tips til hvordan du skal placere din QR markedsføring:

  1. Sørg for, at QR koderne er synlige og nemme at scanne. Bordkort/reklamer, plakater, skilte, emballage, indpakning er ideelle til QR teknologien. Sørg for, at anmeldelser linkes til din virksomheds sociale medier.
  2. Restauranter og andre service-virksomheder kan med fordel anbringe QR koder på bordene samt udenfor på vinduerne f.eks., i tilfælde af en kunde ikke fik anmeldt indenfor.
  3. Du skal have en klar handlingsorienteret salgstekst/budskab, der giver kunden lyst til at scanne koden. F.eks. ” Synes godt om os på Facebook, og få 15% rabat på dit næste køb” eller “Følg os på Twitter og Facebook og få daglige rabattilbud!” Du kan også få flere abonnenter til dit Nyhedsbrev med en tekst som: “Tilmeld dig vores Nyhedsbrev og modtag rabatter og specielle tilbud”
  4. Generelt kan man med succes love forbrugerne rabatter mm., men sørg for at overholde det du lover! Ellers giv det bagslag.

 

Så er det bare at komme igang med at bruge markedsføring med QR koder. Det er overskueligt, men der hvor teknologien bliver lidt tricky, er ved tilpasning af dynamiske QR koder, der enkeltvis kan trackes for at få mest muligt ud af din QR kode kampagner.

 

Læs også: – Google bruger direct-mail til at kommunikere vigtigt budskab
                   – Menneskets hjerne elsker det trykte medie

 

“Undersøgelser har vist, at omkring 80% af kunder går på internettet og søger på produkter/ydelser inden de besøger en virksomhed “