Kreativ faktura skaber mersalg

af | maj 23, 2016

Æ
ldre Sagen undersøgte helt tilbage i 2011, hvilket aftryk en ny og kreativ udformning af deres fysiske faktura, satte i målgruppen. Læs mere om hvordan målgruppen modtog den visuelle og personlige faktura.

 

Fakturaen er en meget traditionel tryksag, men Ældre Sagen har i årevis brugt kontingentopkrævningen som et medie, hvor der leveres andre budskaber også. I 2011 satte Ældre Sagen sig for at undersøge om de kunne slippe afsted med at gøre endnu mere ved deres fysiske faktura. De ville arbejde med det visuelle og kreative udtryk samt indholdet.

Overblik

Ældre Sagens medlemmer modtager deres kontingentopkrævning 2 gange årligt sammen med medlemsbladet. Der blev udformet en ny faktura, hvor der blev gjort brug af farver og billeder, hvor bagsiden blev udnyttet med tekst, billeder og tilbud. Samtidig var henvendelsesformen mere personlig i form af et “Kære”.

Analysebureauet Nielsen lavede interviews og analyse af modtagelsen af Ældre Sagens nye faktura, og sammenlignede den gamle og den nye faktura. Resultatet viste at det er fint at være kreativ i en traditionel genre, men samtidig, at der ikke skal trædes meget ved siden af, såfremt man stadig vil fremstå troværdig.

Se undersøgelsens resultater her:

Fakturaen er overskuelig:

  • Ny faktura= 75%    
  • Gammel faktura= 68%

Fakturaen indeholder relevant information:

  • Ny faktura= 59%
  • Gammel faktura= 49%

Hvilken faktura og visuelt udtryk foretrækkes?

  • Ny faktura= 42%
  • Gammel faktura= 34%

Fakturaens indhold opleves pålideligt/troværdigt:

  • Ny faktura= 77%
  • Gammel faktura= 85%

Undersøgelsen viste desuden, at Ældre Sagens medlemmer i højeste grad foretrækker at få både medlemsblad og faktura på papir, frem for i en elektronisk form.

  • Hele 66% af medlemmerne foretrækker at modtage fakturaen med posten/som et brev.
  • 8 ud af 10 gemmer det nye fakturabrev.
  • 33% har gjort eller overvejer at gøre brug af tilbuddene i fakturaen.
  • 11% af medlemmerne har, efter at have modtaget den nye faktura, en bedre eller meget bedre opfattelse af Ældre Sagen.

Konklusion

Kreativitet med billeder og personlig henvendelse i fakturabrevet blev modtaget positivt af medlemmerne.

En faktura kan udnyttes til at kommunikere andre budskaber end betaling. Samtidig har en faktura en høj gemmeværdi.

2 ud af 3 af Ældre Sagens medlemmer foretrækker at modtage fakturaen med posten.

 

Læs også  Lav et kreativt oplæg til din Cross-media kampagne

Læs også:

Gennem mange års erfaringer med online og offline markedsføring i mit arbejde, ved jeg hvilke markedsføringstiltag- og kanaler, der er vigtige for danske virksomheder at blive opdateret på.

Thomas H. Pedersen

Digital Marketing specialist & Partner, Mediagraphic

Skriv til mig hvis du vil vide mere..

4 + 15 =