Nyhedsmedier, aviser, blogs mfl. websteder tager på sigt skade af at lave clickbait-overskrifter, der bruges til at tiltrække trafik og besøgende.

 

 

Clickbait overskrifter – en kedelig tendens

De fleste af os kender til det at få øje på en interessant overskrift/titel på en artikel på et nyhedssite eller et produkt i en webshop. Og de fleste af os kender nok også til skuffelsen og irritationen over, at artiklen eller produktet vi klikkede på, ikke opfylder vores forventning om indholdet.

 

SEO-skadeligt

Vi kan dog trøste os med, at clickbait overskrifter er direkte skadelige for de medier, der gør brug af dem. Dette fordi de besøgende som har en forventning til indholdet de har klikket på, ret hurtigt forlader siden igen, og derfor bliver en del af en høj bounce rate (afvisningsprocent). Google går meget op i bounce rates, og favoriserer hjemmesider, der har lave bounce rates, ganske enkelt fordi Google lever af at levere godt indhold til brugerne.

 

Clickbait ift. Facebook

Siden August 2016 har Facebook brugt et nyt system, hvilket identificerer sætninger og ord, der ofte indgår i clickbait-overskrifter. Det betyder, at websider og indlæg med clickbait-indhold, rangerer lavere i news feed´et på Facebook. En positiv udvikling for verdens største sociale medie, der ligesom Google, har en interesse i at levere indhold med høj kvalitet.

 

Læs også  Sådan laver du en redirect

Troværdighed i SEO-øjemed

Gode overskrifter/titler på en hjemmeside eller i en webshop, handler mest af alt om at tilpasse dine overskrifter/titler til indholdet på din hjemmeside, således de besøgendes forventninger så vidt muligt imødekommes. Det er nemlig bedre at få 3 besøgende, som klikker sig videre fra en artikel til en anden artikel, end det er at have 20 besøgende, som klikker sig tilbage til Google eller klikker sig væk fra din hjemmeside.

 

 

Læs også:

Gennem mange års erfaringer med online og offline markedsføring i mit arbejde, ved jeg hvilke markedsføringstiltag- og kanaler, der er vigtige for danske virksomheder at blive opdateret på.

Thomas H. Pedersen

Digital Marketing specialist & Partner, Mediagraphic

Kontakt mig her..

10 + 13 =

Pin It on Pinterest

Boost din markedsføring med vores marketing-guldkorn direkte i din indbakke..

Bliv inspireret og få ekspert-råd til din virksomheds markedsføring med vores Nyhedsbrev.

Du er nu tilmeldt vores Nyhedsbrev.